BBM3410-2021-MINGGU 5-ASAS FOTOGRAFI (FLATLAY)

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada yang hadir ke blog saya hari ini😇

Posting saya kali ini berkaitan dengan asas fotografi (flatlay) yang telah saya lakukan dalam bentuk video yang telah dimuatnaik di youtube saya. Harap kepada yang menonton terhibur dengan video yang saya hasilkan 


Kredit

Buku- Multimedia dalam Bahasa

Pengarang- Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim




1.Flatlay

Konsep bagi flatlay ini adalah dengan memastikan kedudukan kamera betul-betul dalam keadaan berada di atas objek yang ingin diambil gambarnya ataupun dalam keadaan 90.




2. Half-flatlay

Konsep ini pula adalah separuh daripada flatlay yang di atas iaitu dalam keadaan 45. Kamera hendaklah dalam keadaan yang senget untuk mengambil gambar sesuatu objek tersebut.





3. Quarter- flatlay

Asas fotografi ini pula adalah dalam keadaan kamera perlulah berada di sisi objek iaitu kira-kira dalam 22.5. Teknik perlu mempunyai kesabaran ya kerana harus menitikberatkan pencahayaan yang sesuai dan tidak tenggelan dengan objek yang berada di sekeliling objek yang ingin kita fokuskan.







4. Zero-flatlay

Asas yang terakhir adalah zero-flatlay. Dengan hanya meletakkan kamera di atas lantai atau meja atau yang lain-lainnya, kita dapat menghasilkan gambar yang begitu cantik. 






        Semoga anda tertarik dengan cara fotografi yang telah saya lakukan😄
    





Di sini merupakan youtube channel Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim yang telah saya subscribe









Comments

Popular posts from this blog

BBM3410-2021-MINGGU 3-CERITA SOSIAL 2

BBM3410-2021-MINGGU 14-TEMU BUAL

BBM3410-2021-MINGGU 11-KISAH SEDIH (FACEBOOK)